My first post!

Hi everyone, just started to write on my plan to backpack for Seoul or South Korea in shoestring budget.

This day to day diary is meant for friends and family to keep track of me when I will be there during my 3-months awayyyyy from them.^^

I don't know about others but I just feel that travelling with package/ by group is just not my forte. Hehe..I feel that only when you mingle with natives and travelling on your own or at most 2 people that I feel you can submerged yourself into that particular country's culture.

So, why South Korea?

Hmm..maybe because of the Hallyu wave, the Korean drama popularity around the world, the KPop?? , the various type of kimchi that I just adore so much and I don't know..I just love oriental culture (Japan, China, Taiwan, Hong Kong, Korea).

Cheers! Enjoy my journey!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Updated on 7th March 2014..

Post pasal jalan-jalan di Korea yang mulanya aku buat hanya sebagai diari, mana lah tahu dah tua2 nanti kalau bosan boleh tengok balik..tapi tak sangka, Subhanallah...hanya Allah yang tahu ke mana langkah aku seterusnya dan sekarang, aku dah kahwin (tapi bukan dengan orang Korea..seperti yang kebanyakan orang lain ramalkan..kekekeke..) dan masih lagi di Korea..dan bakal meninggalkan Korea.

Bila aku tanya diri sendiri? Dulu, kenapa aku nak sangat pergi Korea?

Yang pasti...aku memang tak pernah mimpi nak jalan-jalan atau makan angin di Korea. Dalam otak aku...Jepun, Jepun dan Jepun.

Hmmm...tapi Jepun mahal sangat and visa susah giler nak dapat dulu. Aku apply 3 kali, tiga2 kena reject dan last sekali aku mohon baru lepas dapat pegi Jepun. Petang sebelum aku nak fly ke Osaka baru approved. *Sigh* Misery and miserable giler. Ok...yang misery tu lah yang manis. ^^

2006 aku dah pergi China, 2007 aku dah pergi Jepun...so aku rasa tak payah lah pergi Korea..sebab Korea mestilah mata sepet jugak..lebih kurang sama lah.

Jangkaan aku memang meleset!

September 2009 aku pergi Korea. Wwoofing...cek sini untuk baca cerita pasal Wwoof di Korea. Pendek kata bertani lah. 

Style aku travel, kalau boleh nak lepak2 dan tinggal sekali dgn native yakni orang negara yang aku pergi. Bukan duduk dengan Malaysian di Korea tapi Korean di Korea. 

Risky?

Memang lah...sebabnya aku cuma dok hafal survival phrase in Korean saja lepas tu kumpul duit setahun and terus tepon parents masa hari nak naik flight kata aku nak pergi Korea. 

Yer...saya hati keras. Noktah.

Tapi bila dah banyak2 jalan di Korea or luar dari Malaysia ni...sebenarnya orang yang paling dekat dengan kita dan masa kita bersama dengan mereka adalah saat yang paling berharga. Tapi mugkin kita semua tak sedar semua tu. (Tazkirah kejap..^^)

Post a Comment

2 Comments

bleach16 said…
wow you are so lucky to go to korea! I want to go to but I dont if I'll ever be able to go :( Maybe one day inshallah! Thumbs up to the Far east!
wenafuh said…
Hi! I'm really enjoying your blog! I'm going to Korea this December and your blog has been super useful! Thank you for sharing! :D